bipar

Бизнесът се притесни, че Кодексът за застраховането се бави

За пръв път пет асоциации на застрахователи и брокери се обединиха в призив към депутатите за бързо приемане на нормативната уредба

Съмнения в умишлено бавене на новия Кодекс за застраховането се появиха сред представители на сектора, след като в сряда парламентарната комисия, която трябваше да отчете напредък по него, отложи заседанието си, а депутати от мнозинството заеха позицията на критикуващите проекта. Той трябва да бъде приет окончателно до края на тази година, за да може от 1 януари 2016 година местните застрахователи да заработят по новите европейски изисквания за платежоспособност и страната да избегне наказателна процедура заради забавянето. В готовност да приложат новите правила са големите компании, които са част от международни групи, но не и всички по-малките застрахователи с български собственици. Местните дружества биха имали полза от отлагане, тъй като ще трябва да осигурят за кратко време допълнителен капитал, който според експерти ще бъде от порядъка на няколкостотин милиона лева. Подозренията са за лобизъм, подхранван от малките застрахователи, който успява да пробие в парламента.

“Няма забавяне. Документът е огромен и изисква повече време за разглеждане”, каза Петър Кънев, председател на парламентарната икономическа комисия, която гледа кодекса на второ четене. Кънев е категоричен, че документът може да бъде приет до Нова година, но само при условие че такава е волята на управляващото мнозинство в нея. Съдейки по ожесточените дебати по кодекса, които се разразиха на последното заседание на комисията преди седмица, това не е много сигурно. А проблемът е, че всяко забавяне скъсява сроковете, които застрахователите ще имат, за да отговорят на новите изисквания.

В 450 страници с над 600 члена новият Кодекс за застраховането прави опит да осъвремени нормативната рамка, по която работи застрахователният бизнес в България, с което ще се даде и възможност за разчистване на натрупаните проблеми в сектора. Сред най-важните му задачи е въвеждането на общоевропейската формула за определяне на платежоспособността на компаниите (Solvency II), която изисква от собствениците на застрахователни компании да осигурят по-добра капиталова основа за дружествата си и освен това се прави по-трудно манипулирането на техническите резерви. Европейската директива е почти буквално преведена в българския застрахователен кодекс, твърдят представители на браншовите организации, с които Комисията за финансов надзор (КФН) като автор на проекта е съгласувала текстовете.

Има ли спирачка

Във вид, готов за четене от депутатите, кодексът постъпи в Народното събрание през септември, или четири месеца преди срока, в който трябва да бъде гласуван, за да не се превърне в още една причина за наказателна процедура на Европейската комисия срещу България. Той бе безкритично приет на първо четене. Сега текстовете се преглеждат за последно в икономическа комисия, преди тя да ги внесе за гласуване в пленарната зала. С наближаването на този момент настроенията срещу няколко параграфа в кодекса се изостриха чувствително.

Преди седмица бившият заместник-председател на КФН Борислав Богоев, подкрепян от Асоциацията на пострадалите при катастрофи, разпространи отворено писмо до депутатите, в което алармира за проблеми в кодекса. Забраната за сключване на застраховка “Гражданска отговорност” на автомобилистите онлайн е един от посочваните пороци. Другите са във връзка с повечето правомощия, които се дават на регулатора да се меси в работата на застрахователните компании и които крият риск от прояви на субективизъм. По време на заседанието на комисията през миналата седмица управляващото мнозинство в нея изненадващо започна да говори с аргументите на критично настроените, което доведе до отлагане на приемането на някои текстове в кодекса. Заседанието, насрочено за тази сряда пък, направо бе отменено, което стана повод за отворено писмо до медиите, в което пет браншови асоциации на застрахователи и брокери за пръв път се обединиха в призив да не се саботира приемането на кодекса (виж прикачения файл).

“Не само тази. Всички комисии паднаха в този ден, защото трябваше да гледаме бюджета на държавата”, обясни по телефона промяната в графика на депутатите председателят Петър Кънев. Той бе категоричен, че макар и обемен, Кодексът за застраховането може да бъде предаден за гласуване в пленарната зала до средата на декември, но това зависело от волята на мнозинството, което в комисията е формирано от депутати на ГЕРБ, Реформаторския блок и Патриотичния фронт. Потърсени от там депутати отхвърлиха подозренията за умишлено забавяне и настояха, че ако не бъдат поправени проблемните текстове, новият кодекс ще обслужва само застрахователите и КФН, без да са защитени интересите на потребителите.

Малкото камъче, което препъва кодекса

“Има една група от хора, които в никакъв случай не мога да кажа, че са от бранша и които може би от месец активно се опитват да заблудят публиката с фразите, че в кодекса основният проблем е онлайн застраховането. Нещото, което нас ни притеснява като организации, е, че те всъщност искат да бламират целия кодекс, най-вече частта за Solvency II”, коментира Кольо Делев от Българската асоциация на застрахователните брокери. Тя една от петте, подписали писмото с апел до депутатите да се побърза с приемането на документа. Мнението се поддържа и от застрахователи, които подозират, че инициативата за забавяне на кодекса се подклажда от по-малките компании, които имат проблеми с платежоспособността. Логиката е, че в такива случаи не е без значение дали могат да отложат европейските правила с още няколко месеца, защото това означава, че на тях от 1 януари може да им отнемат лиценза и да ги извадят от бизнеса или да ги заставят да осигурят няколко десетки милиона лева капитал. В откритото писмо от сряда браншовите асоциации обръщат внимание, че текстовете по кодекса се подготвят повече от година в непрекъсната консултация с компаниите в сектора, че те са съобразени с особеностите на българския пазар и че в тях се отразява консенсус, постигнат по всички дискусионни въпроси. Това е и причината да приемат забавянето на кодекса за саботаж.

“Искате да кажете, че всеки, който има критично мнение по кодекса, е саботьор?”, несъгласен е Борислав Богоев, който е един от източниците на критики срещу документа. Той нарече писмото на асоциациите опит за оказване на натиск върху народните представители, които ще вземат решението набързо и без да отстранят дефектите в документа. “Ние критикуваме 10 текста и обръщаме внимание, че застрахователите боравят с обществени средства. Не може ти да внесеш кодекса 3 месеца преди изтичането на крайния срок и после да обвиняваш всеки, който забележи проблеми в него, че е саботьор”, е позицията на Богоев.

За следващата сряда е насрочено ново заседание на икономическа комисия, на което ще може да бъде отчетен напредък по приемане на текстове от кодекса на второ четене. На теория нищо не пречи депутатите да заседават всеки ден, да изчистят спорните моменти и да внесат още в началото на декември текстовете в зала. Въпросът е това ли искат и ако не, в чия полза е бавенето.

 

 

Източник: Капитал